Tupin säännöt

Tuppi on strateginen ja jännittävä korttipeli, jonka pelaaminen edellyttää tiimityöskentelyä ja hyviä ihmistuntemustaitoja. Peli tarvitsee neljä pelaajaa. Tupissa on kaksi tiimiä. Kussakin tiimissä on kaksi pelaajaa.

Tupin idea on, että saman joukkueen parit istuvat pöydässä vastakkain niin, että he eivät näe toistensa kortteja. Yleensä pelaajat istuvat ristikkäin.

Pakan kaikki kortit jaetaan heti alussa. Tämä tarkoittaa, että jokaisella tuppi korttipelin pelaajalla on 13 korttia. Pelikorttien jakaja valitaan korteilla. Se, kuka saa jätkän, on jakaja. Jakava vaihtuu aina seuraavan jaon yhteydessä.

Tuppi korttipelin tavoite on tavoitella tuppea, joka tarkoittaa 52 pistettä. Pisteet jakautuvat korttien mukaan. Ässä on tupin suurin kortti ja kakkonen on tupin pienin kortti. Käytännössä katsoen tuppi jakautuu kahteen osaan: ramiin ja noloon. Pelaajien on tarkoitus kerätä kasoja tai välttää kasoja: rami on peli, jossa pelaajat latovat punaisia kortteja ja nolo on peli, jossa pelaajat latovat mustia kortteja.

Pöytään samaa maata olevia kortteja

Pelaajien on aina laitettava pöytään samaa maata oleva kortti, kuin mitä ensimmäinen pelaaja kysyy. Jos pelin ensimmäinen pelaaja esimerkiksi laittaa pöytään ristikakkosen, on muiden pelaajien laitettava pöytään ristejä. Jos muilla pelaajilla ei ole haluttuja kortteja, voivat he laittaa jonkin kortin muusta halutusta maasta.

Jos peli on rami (punainen), pelin aloittaa ‘ramaajaa’ edeltävänä oleva pelaaja. Ramaaja on se pelaaja, jonka aloituksesta peli muuttui ramipeliksi. Jos peli on nolo (musta), pelin aloittaa jakajasta seuraava pelaaja. Kierrokset pelataan aina myötäpäivään. Se, jolla on suurin kortti, joutuu nostamaan korttikasan.

Kukin pelaaja valitsee korteista joko mustan tai punaisen kortin. Kortin valinta riippuu siitä, haluaako pelaaja pelata noloa vai ramia. Näyttökortit nostetaan käteen samalla kun muutkin kortit. Näyttökortti laitetaan omien korttien alimmaiseksi ja näytetään omalla vuorolla. Jos joku pelaajista näyttää punaista korttia, pelimuoto on rami.

Tupin säännöt ja pistelasku ovat varsin yksinkertaisia. Ramissa 7 kasasta saa 4 pistettä, 8 kasasta 8 pistettä jne. Ramin ryöstöstä saa tuplapisteet. Ramin ryöstö tarkoittaa, että ramannut joukkue on hävinnyt jaon ja pisteet menevät toiselle tiimille. Nolossa 0 kasasta saa 28 pistettä, yhdestä kasasta 24 pistettä, 6 kasasta 4 pistettä.

Tuppea eli 52 pistettä ei ole aina mahdollista saada. Ennen peliä olisikin aina hyvä sopia jakojen määrä ennalta, jotta pelaajat tietäisivät, milloin lopettaa. Kierroksista on hyvä pitää kirjaa ja merkitä ne ylös vaikkapa muistikirjaan.

Tuppi: yhteistyötä ja taktikointia

Tuppi sopii yhteistyöstä ja ryhmissä pelaamisesta pitäville pelaajille. Hyvä strategia on aloittaa sen maan korteilla, joita pelaajalla on eniten kädessä. Jos sinulla on esimerkiksi eniten ruutukortteja, kannattaa aloittaa niillä. Tämä viestittää partnerille, että mitä maata kannattaa jatkossa pelata. Näin partneri voi suunnitella omat liikkeensä ja pelata niin, että pelistä on hyötyä molemmille. Jos tuppi korttipelin pelaajalla on kuvakortti, kuten kuningatar tai vaikkapa kuningas, niiden arvokkuus riippuu siitä, kenellä on saman maan ässä hihassaan. Jos ässä löytyy pelaajalta itseltä, se kannattaa pelata pois heti alussa, jotta joukkue saa kaikki mahdolliset pisteet. Ässiä ei kannata pelata ilman, että tietää, kenellä saman maan kuvakortit ovat. Peliparille voi myös yrittää kommunikoida, mitä kortteja ei kannata pelata. Tuppi korttipelin ytimessä on tehokas, mutta salamyhkäinen kommunikointi, jotta vastapelaajana toimiva tiimi ei tajuaisi, mitä kortteja teillä ei ole.

Jos pelaatte nolopeliä, jokaista tikkiä ei ole mahdollista antaa vastatiimillle. Joskus ne joutuu ottamaan itse. Sinun olisikin aina pyrittävä nappaamaan ne tikit, joista on hyötyä itselle. Aivan pelin alussa kannattaa lähteä oman maan kortilla, joka on jalaton. Tavoite on päästä kyseisestä maasta eroon. Nolopelissä tärkeintä on välttää tilanteita, joissa omassa kädessä on kortteja, jotka tuovat tikin. Pelaajien olisi aina pyrittävä pitämään kädessä kortteja, jotka pakottavat toisen tiimin pelaajat ottamaan tikin.

Jos pisteet ovat tasan, peli jatkuu lisäjaolle. Pelin aloittajana oleva jakaja (katsottu korteilla) merkitään pöytäkirjaan numerolla yksi. Kirjuri on jakajaa edeltävä pelaaja, joka merkitään pöytäkirjaan numerolla 4. Jakajasta seuraava pelaaja on pöytäkirjassa numero 2 ja sitä seuraava numero 3. Kirjurina toimiva pelaaja pysyy näin merkitsemään pisteet ylös.

Ramaaja merkitään aina numerolla pöytäkirjaan. Jos pelimuoto on nolo, niin kirjuri kirjoittaa pöytäkirjaan N. Vain nousupisteet kirjataan. Tupesta voittajajoukkue saa 5 pistettä ja häviäjät 0 pistettä. Isosta pistevoitosta merkitään voittajille 4 pistettä ja häviäjille 1 piste. Pienestä pistevoitosta saa voittajajoukkue 3 pistettä ja häviäjäpari 2 pistettä.