Eteläamerikkalainen canasta on hauska peli, joka sattuu kaikille korttipeleistä pitäville pelaajille. Yleensä peli tapahtuu kahden, kolmen, tai neljän pelaajan kesken. Peli onnistuu myös pareittain. Canasta on kuitenkin yleisimmin nelinpeli.
Canasta syntyi 1950-luvulla, jolloin se oli huikean suosittu peli – jotkut jopa ovat sitä mieltä, että se oli jopa pokeriakin suositumpi peli! Pelin tavoite on tavoitella 5000 pistettä. Pisteitä kertyy pöytäyksien ja canastojen tekemisellä. Canastalla tarkoitetaan seitsemän samannumeroisen kortin settiä. Korttipakan kakkoset ja jokerit ovat jokereita. Kolmosia ei voi pelata yhdistelmiin, sillä ne ovat erityisiä. Punaiset kolmoset ovat 100 pistettä, jokerit 50 pistettä, ässät ja kakkoset 20 pistettä, K, Q, J, 10, 9 ja 8 10 pistettä ja 7, 6, 5, 4 ja mustat kolmoset 5 pistettä.
Canasta pelin alku ja kulku
Ennen canasta pelin aloittamista, sekoittakaa pakka kunnolla. Tarvitsette kaksi täyttä pakkaa ja neljä jokeria. Pelaajat saavat kukin 11 korttia, yksi kerrallaan. Jakoa seuraava kortti käännetään kuvapuoli ylöspäin poistopakan ja asetetaan ensimmäiseksi kortiksi.Jos kääntökortti on jokeri, kakkonen tai punainen kolmonen, se käännetään poikittain poistopakkaan. Kortin päälle käännetään sitten pakan seuraava kortti. Voitte jatkaa tämän tekemistä tarpeen vaatiessa niin pitkään kuin haluatte. Tärkeintä on, että avopakan päällä on joku muu kortti kuin jokeri, kakkonen tai punainen kolmonen. Myös mustan kolmosen päälle kuuluu kääntää uusi kortti. Mustaa kolmosta ei kuitenkaan käännetä poikittain.
Kun pelaajien ensimmäinen vuoro koittaa, pelaajat pelaavat kaikki punaiset kolmoset niin, että kuvapuoli on ylöspäin. Tämän jälkeen pelaajat nostavat pakasta saman määrän kortteja tilalle. Jos umpipakasta nousee punaisia kolmosia, nekin pöydätään ja korvataan uusilla korteilla. Kun tämä on tehty, etukäsi aloittaa. Vuorossa on kolme vaihetta:
- Nosto
Nostovaiheen aikana pelaaja nostaa pakan päällimmäisen kortin. Pelaaja voi myös nostaa avopakan, jos hän käyttää sen päällimmäisen kortin välittömästi pöytäykseen kahden tai useamman samannumeroisen kortin tai jokerin kanssa. Avopakan saa ottaa myös silloin, jos pakan päällimmäisen kortin voi pelata oman joukkueen pöytäykseen. Avopakka on lukittu, jos pari ei ole vielä tehnyt avauspöytäystä, avopakassa on jokeri tai kakkonen, tai jos avopakan päällä on jaossa sinne jäänyt punainen kolmonen. Pakka on mahdollista nostaa vain, jos pelaaja pystyy pöytäämään päällimmäisen kortin kahden kädestä löytyvän samanarvoisen luonnollisen kortin kanssa.
Nämä samanarvoiset kortit eivät saa olla jokereita. Suositus on, että kaikki jokerit ja kakkoset ovat avopakassa poikittain. Näin pelaajat näkevät ne helposti.
Pelaaja, jolla on kädessään vain yksi kortti, ei saa ottaa avopakkaa, jossa on vain yksi kortti. Pakkaa, jonka on päällä musta kolmonen, ei voi myöskään nostaa. Mustaa kolmosta ei saa pelata. Punaiset kolmoset ladotaan heti pöytään ja tilalle nostetaan uusi kortti, jos nämä kolmoset nostettiin pakasta.
- Pöytäys
Tässä pelissä on mahdollista pöydätä ainoastaan kolmen samannumeroisen kortin sarjoja. Suorat eivät ole osa tätä peliä. Kolmosista ja kakkosista eli jokereista ei voi muodostaa settejä.
Yhdessä pöytäyksessä saa olla korkeintaan kolme jokeria.
Jos parin pistemäärä jaon alussa oli alle nollan, avauspöytäyksen minimipistemäärä on 15. Jos parin pistemäärä jaon alussa oli 0-1500, avauspöytäyksen minimipistemäärä on 50. Jos parin pistemäärä jaon alussa oli 1 500 – 2 995, avauspöytäyksen minimipistemäärä on 90. Jos parin pistemäärä jaon alussa oli 3 000 tai enemmän, avauspöytäyksen minimipistemäärä on 120.
Oman joukkueen pöydättyyn sarjaan voi myöhemmin lisätä uusia kortteja. Päällimmäinen kortti käännetään poikittain varoituksena canastasta, kun setissä on kuusi korttia.
Pelin dramaattinen loppu ja pistelasku
Kun kortteja on seitsemän, etti pinotaan siistiksi nipuksi. Päälle laitetaan musta kortti merkiksi sekacanastasta, jos mukana on jokereita, ja punainen kortti merkiksi aidosta canastasta. Aidossa canastassa ei ole jokereita. Tämän jälkeen pelaajat saavat omalla vuorollaan tehdä useita pöytäyksiä ja jatkaa korttien latomista eri sarjoihin, jos kortit sopivat niihin. Seuraavia asioita ei kuitenkaan saa tehdä: siirtää jokerikorttia pöytäyksestä toiseen, pitää useampaa samannumeroista pöytäystä, lisätä korttia vastapuolen pöytäykseen tai pelata viimeistä korttiaan, ellei siihen ole erikseen lupaa.
Lopettamisen edellytys on, että oma joukkue on tehnyt vähintään yhden canastan. Pelin voi lopettaa pelaamalla viimeisen korttinsa kädestä pöytäämällä tai heitolla.
Lopettaessaan pelaaja saa pöydätä kolme tai neljä mustaa kolmosta ilman jokereita. Jos kädessä on kaksi mustaa kolmosta, pelaaja ei saa lopettaa.
- Heitto.
Vuoron lopuksi pelaajien täytyy heittää yksi kortti avopakkaan. Punaisia kolmosia ei saa kuitenkaan heittää pois. Jos pelaaja heittää pois mustan kolmosen, seuraava pelaaja ei saa nostaa avopakkaa. Jos pelaaja läimäisee jokerin pöytään, hän lukitsee pakan. Umpipakan loppuessa peliä jatketaan ilman sitä. Peli jatkuu niin kauan, kunnes joku pelaajista lopettaa pelin. Jos pakan viimeinen kortti on punainen kolmonen, punaisen kolmosen nostanut pelaaja saa pöydätä kortin. Hän ei saa pöydätä muita kortteja tai heittää korttia avopakkaan. Tämä tarkoittaa, että erä päättyy heti.
Peli päättyy pisteenlaskuun. Joukkueet laskevat pöytäämiensä korttien pistearvot. Aidoista canastoista saa 500 pisteen bonuksen, sekacanastoista 300 pisteen bonuksen, lopetuksesta 100 pistettä, suorasta lopettamisesta 200 pistettä ja punaisista kolmosista 100 pistettä. Jos joukkueella ei ole erän lopussa yhtään pöytäystä, se saa punaisista kolmosistaan 100 miinuspistettä. Jos pelaajilla on lopussa kädessään kortteja, niiden pistearvot vähennetään loppusummasta. Peli päättyy, kun 5 000 pistettä on koossa. Joukkue, joka on ansiannut 5000 pistettä, voittaa.