Marjapussi

Marjapussi on suosittu suomalainen korttipeli. Pelistä tekee jännittävän se, että pakka pitää sisällään vain 36 korttiä. Marjapussi korttipeli on suosittu ja tunnettu varsinkin Etelä-Suomessa, jossa sitä pelataan nykypäivänäkin varsin paljon. Kyseessä on varsin hauska ja yksinkertainen kansallispeliksikin kutsuttu peli, joka sopii niin nuoremmille kuin vanhemmillekin pelaajille. Sitä voi pelata vaikkapa pareittain tai pienessä ryhmässä. Jos pelaajia on tasaluku, on sitä kiva pelata paripelinä.

Marjapussi korttipelin tavoitteena on, että pelaajat keräävät itselleen 12 pisteen pistesaaliin. Pelaajat voivat kerätä pisteitä keräämällä arvokkaita kortteja. Pisteitä saa myös yhdistämällö kuninkaan ja kuningattaren. Tätä kunkun ja kuningattaren yhdistelmää kutsutaan pelissä hauskasti avioliitoksi.

Marjapussi korttipellin korttien arvo on seuraava: ässä, kymppi, kunkku, kuningatar, jätkä, 9, 8, 7, 6. Korttipelin alussa jakaja valitaan sattumanvaraisesti. Pelin edetessä jakajana toimii se pelaaja, jolla oli parhaimmat kortit edellisessä korttipelissä. Jos kyseessä on nelinpeli, kaikki korttipakan kortit jaetaan kaikkien pelaajien kesken tasan. Jos pelaajia on kolme, pelipöydälle jätetään kolme korttia.

Marjapussi korttipeliä ei ole pakko pelata kolmellakymmenelläkuudella kortilla. Peliä voidaan pelata vaikkapa kolmellakymmenelläkahdella tai kahdellakymmenelläkahdekasalla kortilla. Jos haluat muuttaa korttipakassa olevien korttien lukumäärä, olisi sinun aloitettava pakassa olevien korttien karsiminen pienemmistä korteista.

Korttien jakoa ja ristiässiä

Pelin alussa marjapussi korttipelin aloittaa pelaaja, joka sai ristiässän korttien jaon yhteydessä. Marjapussi korttipelissä on oma sanastonsa: maantuntopakko, ylimenopakko, valttipakko. Pelaajien olisi pidettävä mielessä, että korttien jaon alussa ei ole valttia. Pelaajien on siis pelattava tikkiin maata, joka on hakusessa ja yritettävä voittaa tikki. Pelaajat eivät suinkaan saa pelata valttia, jos he eivät pysty tarjoamaan kysyttyä maata. Osa pelaajista pelaa niin, että he ovat ässäpakolla tai patapakolla. Tässä tapauksessa korttien jaon ensimmäinen tikki vaatii ässää tai pataa, jos ässää ei ole saatavilla.

Marjapussi korttipelisession voittaa se pelaaja, jolla on korkein valtti, jos pelaajat päättävät pelata valttia. Muussa tapauksessa se menee korkeimmalle kortille, joka on halutusta maasta. Pelaajien tulisi aina muistaa, että 10 on ässän jälkeen korkein kortti. Korttipelin voittaja nappaa voittamansa kortti itselleen ja laittaa ne eteensä kuvapuoli alaspäin niin, että muut eivät näe kortteja, ja aloittaa seuraavan pelisession.

Marjapussin tikit ja valtit, kuninkaat ja kuningattaret

Korttipelin pelaaja voi muutta maan valtiksi, kunhan pelaajalla on saman maan kunkku tai kuningatar. Kun pelikierros on voitettu, tämä kyseinen pelaaja saa tehdä valtin. Pelaajien olisi pidettävä mielessä, että korttipelin jaon ensimmäinen avioliitto voi saada aikaan valtin. Myöhemmin pelin aikana solmittuja liittoja kutsutaan hauskasti pikkaraiksiksi. Niistä saa toki pisteitä, mutta niillä ei ole sen suurempaa vaikutusta valttiin.

Jos pelaatte marjapussia nelinpelinä, pelaajilla on mahdollisuus saada aikaan valtti yksittäisistä pareista. Jos parin toisella pelaajalla on esimerkiksi ruutukunkku ja toisella ruutukuningatar, voivat he saada yhdessä valtin. Kun pelaaja on voittanut, voi hän tiedustella hissukseen pariltaan, että mahtaako hänellä olla valttia. Parin on tämän jälkeen vastattava kielteisesti tai vaihtoehtoisesti paljastettava parilleen, että mistä maasta hänellä oikein on avioliitto. Pelaaja voi myös kysyä pariltaan puolikasta jostain tietystä maasta. Jos pari vastaa kyllä, tuloksena on valtti tai pikkarainen. Kolminpelissä ensimmäisen tikin voittaja ottaa pirunpakan käteensä ja heittää sitten yhtä monta korttia pois kuvapuoli alaspäin. Poisheitetyt kortit lasketaan pelaajan pisteisiin. Ässiä ja kymppejä ei saa heittää pois.

Pisteet lasketaan pelin lopussa. Valteista saa 2 pistettä, pikkaraisista saa 1 pisteen, viimeisestä tikistä pelaajat saavat 1 pisteen, ja voitosta rapsahtaa 1 piste. Marjapussi korttipelin voittajan titteli menee pelaajalle tai pelaajille, jos pelaatte pareittain, joka on voittanut ässiä ja kymppejä. Helppoa! Jos pelaajien kympit menevät tasan, lisätään pisteisiin pisteitä tarpeen mukaan seuraavasti: kunkusta saa kokonaiset 4 lisäpistettä, kuningattaresta saa 3 pistettä, ja jätkästä 2 lisäpistettä.

Marjapussi on varsin hauska ja yksinkertainen korttipeli, joka sopii koko perheelle. Se on erityisen hauska pelattava, jos pelaajia on tasaluku, sillä silloin sitä voidaan pelata pareittan. Eikun pelaamaan!